نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه حقوق

عناوین دروس امتحانی: ۱- متون حقوق به زبان (انگلیسی، فرانسه)، ۲- حقوق مدنی، ۳- حقوق تجارت، ۴- آیین دادرسی مدنی، ۵- متون فقه، ۶- حقوق جزای عمومی، ۷- حقوق جزای اختصاصی، ۸- حقوق بین الملل عمومی، ۹- حقوق اداری، ۱۰- حقوق اساسی، ۱۱- حقوق مدنی (تعهدات)، ۱۲- حقوق بین الملل خصوصی، ۱۳- آیین دادرسی کیفری، ۱۴- حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری، ۱۵- حقوق سازمان های بین المللی، ۱۶- دروس تخصصی رشته های فقه و حقوق خانواده (اصول فقه، حقوق مدنی (اشخاص تا وصیت و ارث) و آیین دادرسی مدنی (دعاوی خانوادگی))، ۱۷- حقوق ارتباطات.

 

رشتهگرایشکد ضریبضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس
(از راست به چپ)
۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱) حقوق خصوصی۱۱۳۱۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۲) حقوق بین الملل۲۲۰۰۰۰۰۰۲۰۱۱۱۰۰۰۰۰
۳) حقوق جزا و جرم شناسی۳۱۰۰۰۱۲۲۰۰۰۰۰۲۰۰۰۰
۴) حقوق عمومی۴۱۰۰۰۱۰۰۱۲۲۰۰۰۰۰۰۰
۵) حقوق بشر۵۲۰۰۰۰۰۰۲۰۳۱۰۰۱۲۰۰
۶) حقوق مالکیت فکری۶۳۳۲۰۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۷) حقوق محیط زیست۷۳۰۰۰۰۰۲۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰
۸) حقوق اقتصادی۱۱۳۱۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۹) حقوق تجارت بین الملل۸۲۲۱۰۰۰۰۱۰۰۰۱۰۰۰۰۰
۱۰) معارف اسلامی و حقوق*حقوق خانواده۹۲۰۰۰۳۰۰۰۰۰۰۰۰۲۰۷۰
۱۱) حقوق ارتباطات۱۰۲۰۰۰۰۰۰۲۰۳۲۰۰۲۰۰۳
۱۲) حقوق تجاری اقتصادی بین المللی۱۱۳۰۳۰۱۰۰۰۰۰۳۲۰۰۰۰۰
۱۳) سردفتری اسناد رسمی۱۱۳۱۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۱۴) حقوق ثبت اسناد و املاک
۱۵) حقوق اسناد و قراردادهای تجاری
۱۶) حقوق حمل و نقل تجاری
۱۷) حقوق کیفری اطفال و نوجوانان۱۲۲۰۰۰۲۳۳۰۰۰۰۰۳۰۰۰۰
۱۸) مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی۳۲۰۰۰۲۳۳۰۰۰۰۰۲۰۰۰۰
۱۹) مدیریت نظارت و بازرسی۴۲۰۰۰۱۰۰۱۲۲۰۰۰۰۰۰۰
۲۰) مدیریت دادگستری
۲۱) حقوق دادرسی اداری
۲۲) حقوق خانواده۹۲۰۰۰۳۰۰۰۰۰۰۰۰۱۰۳۰
۲۳) حقوق شرکت های تجاری۱۱۳۰۳۰۱۰۰۰۰۰۳۲۰۰۰۰۰
۲۴) فقه و حقوق اقتصادی۱۲۳۲۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۲۵) حقوق نفت و گاز۸۳۲۲۰۰۰۰۱۰۰۰۱۰۰۰۰۰
۲۶) حقوق مالی – اقتصادی۱۲۳۲۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۲۷) حقوق تجارت الکترونیکی۶۳۳۲۰۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۲۸) مدیریت ثبت اسناد و املاک**۱۲۳۲۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۲۹) فقه و حقوق خصوصی۱۲۳۲۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۳۰) فقه و حقوق خانواده۹۲۰۰۰۳۰۰۰۰۰۰۰۰۱۰۳۰
۳۱)فقه و حقوق جزا۳۲۰۰۰۲۳۳۰۰۰۰۰۲۰۰۰۰

 

*توجه: پذیرش دانشجو در رشته معارف اسلامی و حقوق (رشته ۱۰) فقط برای واحد خواهران دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین دانشگاه ارومیه صورت می پذیرد.

** پذیرش دانشجو در رشته مدیریت ثبت اسناد و املاک (رشته ۲۸) فقط برای دانشگاه آزاد اسلامی صورت می پذیرد.

 

دروس تخصصی گرایش حقوق خصوصی در آزمون کارشناسی ارشد
این گـرایش بیشتر روابط حقوقی بین افراد را بـررسی می‌کند و به نوعی مادر گرایش‌های حـقوق مـحسوب می‌شود. داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد برای آزمون این گرایش باید پنج عنوان درسی را مطالعه کنند، که به شرح زیر می‌باشد:

• متون حقوق به زبان خارجی (انگلیسی و فرانسه)
تعداد سؤالات این درس در آزمـون کارشناسی ارشد ۳۰ تست می‌بـاشد. تا قبل از کنکور سال ۹۵، تعدادی از سـؤالات این درس زبـان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مـربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته حقوق بود؛ اما از آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵، هر ۳۰ سؤال این درس به متون تخصصی حقوقی اختصاص پیدا کرد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبـان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگـاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس تا حدودی کفایت می‌کند. در کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارائه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال ۹۵ ـ ۷۵) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته حقوق به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد حقوق با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

• حقوق مدنی
ضریب این درس در آزمون کارشنـاسی ارشد سراسری (۳) و تعداد سـوالات این درس  ۲۰ تست می‌باشد و به همین لحاظ مهم‌ترین درس بـرای قبولی در آزمون کارشـناسی ارشد حقوق گرایـش حقوق خصوصی می‌باشد. برای تسلط کامل بر این درس باید زمان بسیاری صرف کرد، منابع مهم این درس کتاب‌های حقوق دکتر کاتوزیـان می‌باشد که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های ۱ـ اموال و مالکیت ۲ـ اعمال و وقایع حقوقی ۳ـ درس‌هایی از عقود معین ۴ـ شفعه، وصیت و ارث و دیگر کتب این استاد مسلم حقوق ایران در این زمینه اشاره کرد. البته کتاب‌های حقوق مدنی و حقوق خانواده تألیف دکتر سید‌حسین امامی و کتاب اشخاص و محجورین دکتر صفایی و قاسم‌زاده از دیگر منابع درس حقوق مدنی در آزمون کارشناسی ارشد می‌باشند. انتشارات مدرسان شریف با زحمات مولفین مجرب خود، با نگاهی دقیق و بررسی تمامی منابع فوق و منابع دیگر با حذف مطالب تکراری در این کتب، کتاب بسیار کامل و جامع حقوق مدنی را در دو جلد ۱و۲ و منطبق بر آخرین تغییرات آزمون، به جامعه حقوقی کشور عرضه کرده که مطالعه آن به عنوان یک کتاب کاربردی و مفید به تمام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پیشنهاد می‌شود. در این کتاب، علاوه بر کامل بودن درسنامه، سوالات آزمون‌های کارشناسی ارشد سراسری و آزاد، دکتری سراسری و وکالت  تا سال ۹۵ به صورت طبقه‌بندی شده در پایان هر فصل قرار داده شده است؛ علاوه بر آن تست‌های تألیفی متعددی در درون متن جهت آموزش مطالب قرار گرفته است که کمک شایانی به داوطلبان برای مطالعه این درس می‌کند. از ویژگی‌های دیگر این کتاب می‌توان به درج آرای وحدت رویه‌ی دیوان عالی کشور و قوانین خاص، منطبق با آخرین تغییرات اشاره کرد که مطالعه‌ی این قسمت، رکن اصلی کسب درصد بالا در این درس می‌باشد. همچنین انتشارات مدرسـان شریف با توجه به اهمیت بالای این درس و برای اولین بار در کشور، کتاب بـانک تست حقوق مدنی(۵۰ روز، ۵۰ آزمون) را نیز که شامل ۲۰۰۰ تست تألیفی با پاسخ کاملا تشریحی و منطبق بر آخرین تغییرات آزمون می‌باشد را منتشر کرده است که با استقبال بی‌نظیر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و وکالت نیز مواجه شده است.

• حقوق تجارت
ضریب این درس در آزمون ارشد گرایش حقوق خصوصی (۱) و تعداد سؤالات آن ۱۵ تست می‌باشد. از منابع مهم این درس می‌توان به کتاب‌های کلیات معاملات تجاری (تألیف دکتر اسکینی)، کتاب حقوق تجارت تألیف دکتر عرفانی، کتاب‌های شرکت‌های تجاری، حقوق تجارت، برات، سفته، حقوق تجارت ورشکستگی و امور تصفیه، حقوق تجارت (شرکت‌های تجاری، اسناد تجاری، شرکت‌ها جلد اول و دوم همگی تألیف دکتر اسکینی می‌باشند. پراکندگی و حجم مطالب این درس مانند درس حقوق مدنی نیست و به دلیل نوع مطالب آن (جذابیت و سادگی) داوطلبان ارشد می‌توانند راحت‌تر با این درس ارتباط برقرار کنند. مضافاً اینکه این درس نسبت به درس حقوق مدنی، کمتر تحلیلی است و بیشتر جنبه حفظی دارد؛ خصوصاً در بخش شرکت های تجاری. در این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتاب حقوق تجارت خود را همانند سایر کتب خود با پوشش کامل  متن  قوانین مورد نیاز این درس و با گنجاندن ترمینولوژی اصطلاحات در ضمیمه کتاب ، روانه بازار کتاب کرده است؛ در این کتاب با دسته‌بندی مناسب مطالب سعی شده ضمن حفظ ارتباط مطالب، دانشجو به صورت کاملاً کلاسیک مطالب را فرا بگیرد. بررسی تمامی تست‌های ۱۵ سال اخیر کنکورهای سراسری و آزاد با ارائه پاسخ تشریحی، ارائه تست‌های تألیفی در ضمن آموزش مطالب و ارائه تست‌های تکمیلی از مشخصات این کتاب می‌باشد.  سؤالات آزمون کارآموزی وکلای دادگستری با ارائه پاسخنامه تشریحی  نیز داخل این کتاب گنجانده شده است.

• آیین دادرسی مدنی
تعداد سؤالات این درس در آزمون ارشد ۱۵ سؤال و ضریب آن برای گرایش حقوق خصوصی (۱) می‌باشد. در این درس مطالبی نظیر شرایط اقامه و انواع آن، صلاحیت و حدود اختیارات مراجع قانونی، انواع موضوعات راجع به دادخواست احکام و قرارها، شرایط شکایت از آرا، رد دادرسی، دستور موقت، تأمین خواسته، قانون اجرای احکام مدنی و دیگر موضوعات مربوطه بررسی می‌شوند. منابع مهم این درس برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق کتاب‌های آیین دادرسی مدنی جلد اول، جلد دوم و سوم (دوره پیشرفته) کلیه مباحث آیین دادرسی مدنی تألیف دکتر شمس و همچنین قوانین موجود در مورد شورای حل اختلاف و نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، قانون اجرای احکام مدنی و قوانین دیوان عدالت اداری می‌باشند و به لحاظ تغییرات جزئی در برخی قوانین لازم است، قوانین با آخرین تغییرات مـورد مطالعه قـرار گیرند. در این درس نـیز انتشـارات مدرسان شریف کتـاب آیین دادرسی مدنی را آماده و چاپ کرده که در دسترس تمامی داوطلبان آزمون ارشد حقوق، قرار دارد. در این کتـاب تمـامی مطالب و قوانیـن و موضوعات به زبانی ساده‌تر تشریح شده و هرجا در متن درس که تست چهار‌گزینه‌ای لازم بوده، ارائه شده تا داوطلب با نحوه طراحی تست این درس آشنا شود. در پایان هر فصل کتاب تمامی تست‌های کنکورهای سراسری، آزاد و همچنین سؤالات آزمون کارآموزی وکلای دادگستری با پاسخ تشریحی آورده شده است و پس از آن مجموعه‌ای از تست‌های تکمیلی همراه با پاسخ کلیدی برای تمرین بیشتر خواننده گنجانده شده است. اگر داوطلبان کتاب را به طور دقیق مطالعه کنند، دیگر نیازی به مـراجعه به کـتب دیگر ندارند. لازم به تـوضیح است کـه در کتـاب مدرسـان شریف، تمـامی مـواد قانونی لازم اعم از قـوانین عـام مانند قانون آیین دادرسی مدنی و قوانین خاص با آخرین تغییرات و اصلاحات گنجانده شده است.

• متون فقه
تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری ۲۰ سؤال و ضریب آن  (۱) می‌باشد. از منابع مهم این درس کتاب‌های لمعه دمشقیه و شرح لمعه ترجمه دکتر علی شیروانی، مباحث حقوقی شرح لمعه تألیف دکتر اسداله لطفی و تحریر‌الروضه به همراه ترجمه فقه استدلالی سید مهدی دادمرزی می‌باشند. آنچه که مطالعه این منابع را برای داوطلب دشوار می کند، سنگین بودن فهم و بالا بودن حجم مطالب آن است. در کل داوطلبان آزمون حقوق اگر کمی با دقت و با صرف وقت زیاد و تمرکز این درس را مطالعه کنند، می‌توانند در این درس موفقیت لازم را کـسب کنند، ولی این درس از دروسی است که تفاوت درصد بین داوطلبان در آن زیاد است و بعضی از داوطلبان در آن احساس ضعف می‌کنند. انتشارات مدرسان شریف با شناسایی نقاط ضعف این منابع، سعی کرده مطالب کتب فوق را با زبانی مناسب‌تر و شیواتر به داوطلبان آموزش دهد و در این راستا تعداد زیادی تست تألیفی توسط مؤلف در بین متن گنجانده شده است و این موضوع باعث بالا رفتن قدرت تفکیک مطالب و تشخیص صحیح مفـاهیم می‌شـود. مـانند دیـگر کتـب مدرسـان شـریف تمـامی تست‌های کنـکورهای کارشناسی ارشد سراسری و آزاد از سال ۷۵ الی ۹۵ به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی آن‌ها همراه با تست‌های  دور‌ه‌ی دکتری تا سال۹۵ در کتاب گنجانده شده است. وجود تست‌های تکمیلی در پایان هر فصل باعث می‌شود، تقریباً اکثر تست‌های قابل طراحی در آزمون رشته حقوق به نوعی برای خواننده مرور شود.

دروس تخصصی گرایش حقوق جزا و جرم شناسی در آزمون کارشناسی ارشد
حقوق جزا علمي است كه در آن نوع جرايم و مجازات‌هاي افراد خاطي مشخص مي‌شود. داوطلبان آزمون ارشد در اين گرايش نيز بايد ۵ عنوان درسي را مطالعه كنند، كه دو درس متون حقوقي و متون فقه با گرايش حقوق خصوصي مشترك مي‌باشد.

• متون حقوق به زبان خارجی (انگلیسی و فرانسه)
تعداد سؤالات این درس در آزمـون کارشناسی ارشد ۳۰ تست می‌بـاشد. تا قبل از کنکور سال ۹۵، تعدادی از سـؤالات این درس زبـان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مـربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته حقوق بود؛ اما از آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵، هر ۳۰ سؤال این درس به متون تخصصی حقوقی اختصاص پیدا کرد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبـان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگـاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس تا حدودی کفایت می‌کند. در کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارائه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال ۹۵ ـ ۷۵) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته حقوق به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد حقوق با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

• متون فقه
تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری ۲۰ سؤال و ضریب آن  (۱) می‌باشد. از منابع مهم این درس کتاب‌های لمعه دمشقیه و شرح لمعه ترجمه دکتر علی شیروانی، مباحث حقوقی شرح لمعه تألیف دکتر اسداله لطفی و تحریر‌الروضه به همراه ترجمه فقه استدلالی سید مهدی دادمرزی می‌باشند. آنچه که مطالعه این منابع را برای داوطلب دشوار می کند، سنگین بودن فهم و بالا بودن حجم مطالب آن است. در کل داوطلبان آزمون حقوق اگر کمی با دقت و با صرف وقت زیاد و تمرکز این درس را مطالعه کنند، می‌توانند در این درس موفقیت لازم را کـسب کنند، ولی این درس از دروسی است که تفاوت درصد بین داوطلبان در آن زیاد است و بعضی از داوطلبان در آن احساس ضعف می‌کنند. انتشارات مدرسان شریف با شناسایی نقاط ضعف این منابع، سعی کرده مطالب کتب فوق را با زبانی مناسب‌تر و شیواتر به داوطلبان آموزش دهد و در این راستا تعداد زیادی تست تألیفی توسط مؤلف در بین متن گنجانده شده است و این موضوع باعث بالا رفتن قدرت تفکیک مطالب و تشخیص صحیح مفـاهیم می‌شـود. مـانند دیـگر کتـب مدرسـان شـریف تمـامی تست‌های کنـکورهای کارشناسی ارشد سراسری و آزاد از سال ۷۵ الی ۹۵ به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی آن‌ها همراه با تست‌های  دور‌ه‌ی دکتری تا سال۹۵ در کتاب گنجانده شده است. وجود تست‌های تکمیلی در پایان هر فصل باعث می‌شود، تقریباً اکثر تست‌های قابل طراحی در آزمون رشته حقوق به نوعی برای خواننده مرور شود.

• حقوق جزاي عمومي
ضريب اين درس در آزمون (۲) و تعداد سؤالات آن ۱۵ سوال مي‌باشد. اين درس در واقع كليه‌ي قواعد و جرايم و مجازات‌هاي مشخص شده در قانون را بررسي مي‌كند. انتشارات مدرسان شريف براي اين درس نيز كتاب «حقوق جزاي عمومي» را روانه بازار كرده و با استقبال خوبي در بـازار كتاب مواجه شده است. در این کتاب تلاش شده تا نظرات تمامی اساتید برجسته‌ی حقوقی از جمله دکتر اردبیلی گنجانده و مورد بررسی قرار گیرد؛ به عبارت دیگر کتاب جزای عمومی مدرسان شریف جامع‌ترین کتاب گردآوری شده برای این درس می‌باشد. آموزش مفاهيم به زباني بسيـار سـاده، ارائه تست‌هـاي آزمون‌هـای وکـالت، کارشنـاسی‌ارشد سراسري و آزاد تا سال ۹۵ با پاسخ‌هاي کاملاً تشريحي همراه با ارائه تست‌های تـألیفی و ۶ مرحله آزمون خودسنجی مشابه‌سازی شده با کنکور از خصوصيات اين كتاب است. از ویژگی‌های برجسته این کتاب، به روز شدن آن مطابق با آخرین اصلاحات قانون‌گذاری همراه با درج آیین‌نامه‌های معتبر و اسـاسی و آرای وحدت رویه است و به قـول معروف «چو صد آمد نود هم پیش ماست»

• حقوق جزاي اختصاصي
اين درس به طور خاص جرايم و شرايط اختصاصي حاكم بر جرايم را بررسي مي‌كند. ضريب اين درس در آزمون (۲) و تعداد سؤالات آن ۲۰ سؤال مي‌باشد. در كارشناسي ارشد، غالب سؤالات به صورت مثال‌ها، اتفاق‌هاي شهودي و سؤالاتي است كه خواننده بايد بررسي كند و ببيند كه در اين تست‌ها با توجه به قوانين پاسخ صحيح كدام است، به همين دليل لازم است داوطلب تعداد زيادي تست و مثال را قبل از آزمون خوانده باشد در همین راستا انتشارات مدرسان شريف كتاب «حـقوق جـزاي اختصـاصي» خود را منطبق بر آخرین تغییرات قانون به جامعه حقوقي كشور عرضه كرده است؛ در اين كتاب سعي شده ضمن ارائه تست‌هاي تأليفي فراوان، قوانين به‌طور کامل آموزش داده شود. مانند ساير كتب ديگر اين انتشارات تست‌هاي ۱۵ سال اخير كنكورهاي دانشگاه دولتي، تست‌هاي ۱۰ سال اخير كنكورهاي آزاد و همچنين تست‌هاي منتخب كانون وكلا با پاسخ تشريحي در كتاب گنجانده شده كه باعث شده اين كتاب‌ها از هر حيث در بازار بي‌رقيب باشند. ویژگی دیگر این کتاب این است که تمامی قوانین خاص و به‌روز شده مانند قانون جرم سیاسی، قانون پیشگیری از وقوع جرم، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، پولشویی و غیره و همچنین آرای وحدت رویه به تفکیک جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی و جرایم متفرقه در ضمیمه کتاب گنجانده شده است؛ لازم به توضیح است که در این کتاب سعی شده است تا تمامی نظرات استاد برجسته جزای اختصاصی، دکتر میر‌محمد صادقی گنجانده و بررسی شود.

• آیین دادرسی کیفری
اين درس دقيقاً كليه‌ي قوانين و تشريفات مربوط به زمان وقوع جرم تا زمان صدور حكم و اجرای آن را مورد مطالعه قرار مي‌دهد. تعداد سؤالات اين درس در آزمون ۱۵ سوال و ضريب آن در آزمون سراسری كارشناسي ارشد (۲) مي‌باشد. منابع مهم اين درس در دانشگاه‌هاي مختلف كتاب‌هاي آیين دادرسي كيفري تأليف دكتر محمد آشوري، آیين دادرسي كيفري تأليف دکتر خالقی و کتاب نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری نیز تألیف دکتر خالقی می‌باشند. انتشارات مدرسان شريف براي اين درس نيز كتاب «آیين دادرسي كيفري» را بر اساس آخرین تغییرات قانون آیین دادرسی کیفری و آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵، به بازار كتاب عرضه كرده است. در كتاب مدرسان شريف مؤلفين سعي كرده‌اند مثال‌هاي شهودي و تست‌هايي شبيه تست‌هاي كنكورها را جمع‌آوري كرده و با مطالعه دقيق تمام منابع و جزوات تمام اساتيد مشهور اين رشته مجموعه‌اي كامل را به داوطلبـان آزمون حقوق ارائه كنند؛ در‌ واقع این کتاب دربرگیرنده‌ی تمامی نکاتی است که اساتید حقوقی صاحب نظر مانند دکتر خالقی مطرح نموده‌اند و این نظرات مورد تحلیل و مداقه قرار گرفته‌اند. از ویژگی‌های دیگر این کتاب، به‌روز و اصلاح شدن تمام تست‌های ۱۵ سال اخیر کنکور کارشناسی ارشد و وکالت منطبق با آخرین اصلاحات و درج تمامی قوانین خاص و آراء وحدت رویه تا پاییز ۹۵ است.«هر کس ز دیار آشنایی است، داند که متاع ما کجایی است»

دروس تخصصی گرایش حقوق بین الملل در آزمون کارشناسی ارشد
حقوق بین‌الملل، روابط حقوقی بین دولت‌ها و یا سازمان‌های بین‌المللی و در بعضی مسائل اشخاص حقیقی را بررسی می‌کند. داوطـلبان آزمون کارشـناسی ارشد برای آزمـون این گرایش نیز باید ۵ عنوان درسی را مطالعه کنند که به شرح زیر می‌باشد.

 

• متون حقوق به زبان خارجی (انگلیسی و فرانسه)

تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد ۳۰ تست می‌باشد. تا قبل از کنکور سال ۹۵، تعدادی از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته حقوق بود؛ اما از آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵، هر ۳۰ سؤال این درس به متون تخصصی حقوقی اختصاص پیدا کرد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبـان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگـاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند. خواندن کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در ایـن درس تا حـدودی کفـایت می‌کـند. در کتـاب زبـان تخصصی مـوسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارائه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال ۹۵ ـ ۷۵) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته حقوق به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهـارگزینه‌ای تـألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبـان آزمـون کارشناسی ارشد حقوق با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.

• حقوق بین‌الملل عمومی
تعداد سؤالات این درس در آزمـون ۲۰ سؤال و ضریب آن در آزمـون دانشگـاه سراسری (۲) می‌باشد. در کنار درس متون حقوقی مهم‌ترین درس این گرایش، حقوق بین الملل عمومی می‌باشد. مـنابع مهم این درس در دانشگـاه‌های مختلف کتاب‌های حقوق بین‌الملل عمومی تألیف دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، کتاب بایسته‌های حقوق بین‌الملل عمومی تألـیف دکـتر رضا موسی‌زاده و کتاب حقـوق بین المللی عمـومی تألـیف ربـکا والاس می‌باشند. مطالعه جزوات دکتر ابراهیم بیگ‌زاده استاد دانشگاه شهید بهشتی، عهدنامه وین ۱۹۶۹ و همچنین منشور سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر ـ اساسنامه دیـوان بین‌المـلل دادگـستری برای تسلط کـامل بر ایـن درس می‌تـواند مفـید باشد. مولفین انتشـارات مدرسان شریف برای این درس تمامی نکات مطرح شده در جزوات و کتب فوق را با اضافه کردن دانش خود و همچنین تخصص خود  در روان‌سازی مطالب سعی بر ارائه یک منبع خوب برای این درس کرده‌اند و با تلاش زاید الوصف مجموعه‌ای کامل و مفید را به دانشجویان عرضه کرده‌اند. در مطالعه‌ی این کتاب سعی شده فصول مهمی نظیر منابع حقوق بین‌الملل، اعضای جامعه بین‌المللی و حقوق دریاها که در سال‌های گذشته بیشتر مورد توجه طراحان قرار داشته‌اند، مورد توجه قرار گیرد. بررسی و پاسخ تشریحی به تمامی تست‌های ۱۵ سال اخیر دانشگاه دولتی، پاسخ تشریحی به سؤالات دانشگاه آزاد به طور کامل، ارائه تست‌های خودسنجی در پایان هر فصل از خصوصیات برجسته کتاب‌های مدرسان شریف می‌باشد. نقطه عطف این کتاب، درج عهد‌نامه وین و اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری است که در مطالعه کتاب و کسب درصد بالا در این درس کمک شایانی خواهد کرد.

• حقوق اساسی
ضریب این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری (۱) و تعداد سؤالات آن ۱۵ سؤال می‌باشد. منابع مختلفی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، کتاب بایسته‌های حقوق اساسی تألیف دکتر ابوالفضل قاضی، حقوق اساسی تألیف دکتر خسروی از جمله این کتاب‌ها  می‌باشند. همچنین داوطلبان می توانند به مطالعه قانون اساسی و نظریات تفسیری شورای نگهبان و آیین نامه داخلی مجلس هم بپردازند. انتشارات مدرسان شریف در این درس کتاب حقوق اساسی را به چاپ رسانده است. در تبعیت از دیگر کتب انتشارات مدرسـان شریف کتاب به فصول لازم تقسیم شده و هر فصل به سه بخش تفکیک شده است. در قسمت اول هر فـصل مـطالب با بهره‌گیری از کتب مرجع (به زبانی ساده‌تر با قرار دادن مثال‌های متنوع تألیفی) آموزش داده شده است، در پایان هر فصل تمامی تست‌های کنکورهای سراسری و آزاد کارشناسی ارشد مربوط به آن فصل با پاسخ تشریحی و همچنین سوالات آزمون دکتری تا سال ۹۵ گنجانده شده و پس از آن‌ها، مجموعه تست‌های تکمیلی برای تمرین بیشتر مطالب آن فصل با پاسخ کلیدی قرار داده شده است. ویژگی دیگر این کتاب که خواننده را بی‌نیاز از مطالعه‌ی هر منبع دیگری می‌کند، درج متن قانون اساسی به همراه نظریات مشورتی شورای نگهبان و آئین نامه داخلی مجلس در کتاب است.

• حقوق مدنی (تعهدات)
ضریب این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری (۱) و تعداد سؤالات آن برای گرایش حقـوق بین‌‌الملل ۱۵ سـوال می‌باشد. ایـن درس به نوعی زیر مجموعه‌ای از درس حقوق مدنی محسوب می‌شـود و به تبع این موضوع کتـاب‌های دکتر ناصر کـاتوزیان (اعمال حقوقی، وقایع حقوقی و قانون مدنی) در اکثر دانشگاه‌ها برای آموزش این درس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به پیچیدگی نسبی مفاهیم این درس، لازم است دانشجویان با تمرکز و دقت مطالب آن را فرا بگیرند. مشکلی که در مطالعه کتب منبع برای این درس وجود دارد، تکرار بعضی از موضوعات در چند کتاب می‌باشد که این موضوع باعث سردرگمی خواننده می‌شود. در کتاب تعهدات انتشارات مدرسان شریف سعی شده مطالب به طور سازمان یافته و منسجم، دسته‌بندی شود و در همین راستـا  ارتبـاط نسبی مـطالب نیز حفـظ شود. در این کتاب نیز سعی شده است تمامی نکات مندرج در کتاب‌های مربوطه ارائه و مورد مداقه قرار گیرد. وجـود تست‌های چهارگزینه‌ای متنوع از آزمون‌هـای سراسری و آزاد و آزمـون وکالت با ارائه پاسخ تشریحی از جمله مشخصات دیگر این کتاب است.

• حقوق بین‌الملل خصوصی
تعداد سؤالات این درس در آزمـون کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری ۱۵ سوال و ضریب آن (۱) می‌باشد منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف کتاب‌های حقوق بین‌الملل خصوصی دکتر نجادعلی الماسی، حقوق بین‌الملل خصوصی دکتر محمد نصیری و  قانون مدنی (بخش اشخاص تابعیت، اقامتگاه) می‌باشند. این درس از جمله دروس سخت داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل می‌باشد و فقط با مطالعه دقیق آن می‌توان درصد خوبی در آزمون کسب کرد. کسب درصد ۹۰ و یا حتی ۱۰۰ در این درس از سوی رتبه‌های تک رقمی موسسه دیده شده است. برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی جامع و کامل به چاپ رسانده است. تشریح و ارائه بی‌کم و کاست تمام مطالب این درس، طراحی تست‌های چهارگزینه‌ای مختلف و گنجاندن آن‌ها در فـصول مختلف کتاب، بررسی و ارائه پاسخ‌های کاملاً تشریحی برای تـمامی تست‌های سراسری و آزاد برگزار شده، این کتـاب را به عنوان کتابی بی‌رقیب در بین کتب موجود در بازار تبدیل کرده است، ویژگی اساسی دیگر این کتاب، درج تمامی مواد قانونی مرتبط با این درس در کتاب می‌باشد.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0