آشنایی با شغل وکالت

کسانی که شغل وکالت را انتخاب می کنند یا به عبارتی وکلا، افرادی هستند که می توانند برای انجام اکثر امور اداری، قضایی، حقوقی و … برای شخص دیگر، کاری انجام دهند. درواقع یک وکیل با توجه به تخصص، تسلط علمی و کاری خود، به انجام کارهایی از قبیل اداری، قضایی، حقوقی می پردازد که دیگران یا تخصصی در آن زمینه ندارند یا به دلایلی نمی توانند آن را انجام دهند. لازمه حرفه وکالت جهت حضور در مراجع قضایی (دادسرا، دادگاه، شورای حل اختلاف، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور ) داشتن پروانه وکالت می باشد؛ اما انجام امر وکالت در حوزه های دیگر مانند شهرداری، بیمه، گمرک و تمامی نهادهای اداری و کارهای اداری نیازی به پروانه وکالت ندارد. درواقع یک فارغ التحصیل حقوق می تواند به طور مثال با فراگیری قوانین مربوط به دارایی، مالیات، شهرداری، بیمه، گمرک، به انجام حرفه وکالت در این زمینه ها و در محدوده کارهای زیرمجموعه این ادارت بپردازد.

لازمه ورود به این حرفه، قبولی در آزمون وکالت می باشد. فقط داوطلبانی می توانند در آزمون وکالت شرکت کنند که دارای مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده، می باشند. بنابراین اگر مدرک تحصیلی فردی غیر از موارد عنوان شده باشد، نمی تواند در حرفه وکالت وارد گردد، حتی اگر ارشد و دکتری حقوق را داشته باشد.

از نظر شرایط سنی، پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت نام سن آنها از چهل سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضائی، هنگام ثبت‌ نام نباید سن آنها از پنجاه سال تمام بیشتر باشد. در مورد آزمون مرکز مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضاییه، داشتن حداقل ۲۴ و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی ضروری است.

در حال حاضر، دو نهاد در ایران مجوز اعطای پروانه وکالت دارند:

۱- اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا)

۲- مرکز مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضاییه

در نوشته بعدی به منابع مناسب برای موفقیت در آزمون وکالت خواهیم پرداخت.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0